Gryka zwyczajna

Kasza gryczana, a właściwie roślina o nazwie gryka zwyczajna nie jest zbożem, tylko rośliną z rodziny rdestowatych. Jej owoc to trójkątny orzech, o prostych, ostrych kształtach. To właśnie ten owoc jemy. Zaletą kaszy, oprócz walorów smakowych jest to, że nie zawiera glutenu, dzięki temu osoby będące na diecie bezglutenowej (których niestety jest coraz więcej) mogą ją spożywać np. jedząc pyszny  np. chleb gryczany z czosnkiem i chrzanem…

chleb gryczany na soku pomarańczowym….

Najbardziej polecam pierogi na mące gryczanej z mięsnym lub kapuścianym farszem ugotowane i podsmażone na patelni razem z cebulką, moi domownicy wprost przepadają za nimi i w tej postaci grykę uwielbiają.

Najzdrowsza jest kasza niepalona (jaśniejsza- głównie na jej bazie robi się mąki)) ponieważ podczas prażenia ginie cześć witamin. Jest cennym źródłem białka – zawiera aminokwasy (m.in.tryptofan i lizynę), których nasz organizm sam nie syntetyzuje i trzeba je dostarczyć wraz z jedzeniem. Zawiera takie witaminy  jak B1, B2 i PP, a także składniki mineralne m.in. wapń, fosfor, magnez jest bogata w żelazo, nikiel, kobalt, miedź, cynk, bor oraz jod.

Kiedyś gryka stosowana była przy obfitych krwawieniach, a wywar z jej owoców podawano przy biegunkach.  Gryka obniża poziom cholesterolu we krwi, oczyszcza i wzmacnia jelita, dlatego stosowana jest w diecie oczyszczającej.

Podawać możemy ją w różny sposób, najczęściej podawana jest jako dodatek do pieczonych mięs. Sosy nabierają przy palonej gryce głębokiego aromatu.

Jedzcie grykę bo warto 🙂

Smacznego!

1 komentarz

  1. Ostatnio naszym obiadowym hitem jest biała kasza gryczana gotowana w majeranku <3

Dodaj komentarz